Interview met onze Young Professionals Max en Jülide

Geplaatst op: 28/06/2024
Geschreven door: Erik Post

Kun je jezelf kort voorstellen?

Max: Mijn naam is Max de Ringh en ik ben 23 jaar oud. Ik woon in Friesland, de mooiste provincie van Nederland. Sinds januari 2024 werk ik met veel plezier bij Cyber Security Challengers (CSC). Mijn passie ligt bij cybersecurity en consultancy, en ik ben vastberaden om een expert in mijn vakgebied te worden. In mijn vrije tijd geniet ik van de Friese natuur, watersporten en het maken van herinneringen met familie en vrienden.

Jülide: Mijn naam is Jülide, en ben sinds een aantal maanden in dienst bij CSC. Mijn aandachtsgebied ligt bij de techniek. Ik ben leergierig en stel mij graag open voor nieuwe kennis. Dit dynamische vakgebied biedt een constante uitdaging, waar voortdurend leren, vaardigheden aanscherpen en zelfontwikkeling dagelijkse zaken zijn. Ik kijk ernaar uit om gebruik te maken van deze ruimte en uitdagingen om mezelf steeds verder te ontwikkelen.

Waarom heb je voor CSC gekozen en voldoet het aan je verwachtingen?

Max: Voordat ik bij CSC begon, hebben we meerdere gesprekken gevoerd om wederzijdse verwachtingen helder te krijgen. Van mijn kant konden zij een energieke collega verwachten met veel passie voor zowel cybersecurity als consultancy. Wat ik van CSC kon verwachten, was intensieve begeleiding van een ervaren team. Dit heeft me enorm geholpen omdat ik hierdoor veel zelfvertrouwen kreeg en de juiste handvatten had om mijn eerste opdracht succesvol te starten en positief te laten verlopen. CSC biedt een stimulerende werkomgeving waarin ik voortdurend word uitgedaagd en ondersteund om mijn vaardigheden te verbeteren en mijn kennis te verdiepen.

Jülide: Het werd tijd voor mijn eerste echte stap in de cyberwereld. Ik hoorde over CSC en na een aantal gesprekken mocht ik gelijk aan de slag. Het bedrijf bevalt enorm. Ik word gehoord en ik krijg opleidingen en trajecten die mij verder helpen om mijn ambities te verwezenlijken.

Hoe is het om als young professional bij een nieuwe klant terecht te komen?

Max: Het is zeker spannend om als young professional bij een nieuwe klant binnen te komen. Bij je eerste opdracht komen er allerlei gedachten en gevoelens naar boven. Gelukkig had ik het voordeel dat ik bij ons zusterbedrijf, Business Data Challengers, een ISO 27001 traject mocht starten. Dit biedt een veilige omgeving waar ik de ruimte krijg om vragen te stellen en te leren. Het is een uitstekende leerschool om te begrijpen hoe belangrijke beveiligingsstandaarden in de praktijk worden geïmplementeerd. Deze ervaring geeft me een stevige basis en het vertrouwen om met nieuwe klanten te werken en hun specifieke behoeften op het gebied van cybersecurity te begrijpen.

Jülide: Het is een zeer interessante en gevarieerde ervaring. Elk bedrijf heeft zijn eigen bedrijfscultuur. Dit is heel verfrissend maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Als jonge en nog onervaren consultant is het veel aftasten om de verschillende werkstijlen en normen binnen bedrijven in beeld te krijgen. Gelukkig kan ik hierover altijd sparren met mijn collega’s.

Waar liep je in de eerste weken/maanden tegenaan?

Max: In de eerste weken en maanden vroeg ik te weinig om hulp, ondanks dat er voldoende ondersteuning beschikbaar was van mijn collega’s. Als starter wilde ik vaak alles zelf proberen te doen, en dat leidde soms tot onnodige stress en vertragingen. Ik heb geleerd dat vragen om hulp geen zwakte is, maar juist een kracht. Het zorgt ervoor dat ik sneller leer en mijn rol steeds beter invul. Dit inzicht helpt me om efficiënter te werken en een steeds betere teamspeler te worden.

Jülide: De balans zoeken tussen meerdere vergaderingen en deadlines is soms lastig. Ook is het wennen om de verschillende gezichten bij de diverse functies te plaatsen. Ik ben nu goed op weg om hierin mijn eigen aanpak en werkhouding te vinden, waardoor het werk steeds beter loopt. Een belangrijk onderdeel van mijn ontwikkeling is het ontvangen en verwerken van feedback. Zowel positieve als constructieve feedback helpt me om mijn aanpak voortdurend te verbeteren. Dit proces van continue verbetering zorgt ervoor dat ik steeds effectiever en efficiënter word in mijn werk.

Welke vaardigheden zijn voor jou essentieel om te hebben als consultant?

Max: Ik vind een professionele uitstraling belangrijk. Een verzorgde presentatie brengt vertrouwen bij klanten en collega’s. Ook is het belangrijk dat ik open sta voor feedback. Ik zie feedback als een kans om te groeien en te verbeteren. Ik breng complexe informatie duidelijk over aan klanten die inhoudelijk minder onderlegd zijn. Probleemoplossend vermogen is onmisbaar. Ik vind creatieve en doordachte oplossingen voor onverwachte uitdagingen.

Jülide: Communicatieve vaardigheden zijn met stip het belangrijkst.

Specifiek gespreksvaardigheid en flexibiliteit vind ik belangrijk om in te kunnen spelen op de dynamische (nieuwe) werkomgevingen waar je als consultant mee te maken krijgt.

Zijn er vaardigheden die je in het vakgebied hebt geleerd en meeneemt naar het dagelijkse leven?

Max: Jazeker. Ik heb geleerd om effectief te communiceren, actief te luisteren en feedback te geven en te ontvangen. Deze vaardigheden helpen me niet alleen in mijn professionele leven, maar ook in persoonlijke relaties en situaties. Ze helpen me de mensen om me heen beter te begrijpen.

Jülide: Ja, professionele (digitale) communicatie.

Hoe zie jij je toekomstperspectief  bij CSC?

Max: Ik zie veel perspectief voor mij bij én met CSC. Ik wil veel nieuwe mensen ontmoeten en een groot netwerk opbouwen. Dit helpt mij in mijn professionele groei en ontwikkeling. Daarnaast ben ik vastbesloten om mijn consultancy skills verder te ontwikkelen en uiteindelijk een expert in mijn vakgebied te worden.

Jülide: In de toekomst zie ik mogelijkheden om mijn vaardigheden aan te scherpen door middel van een gepersonaliseerd leertraject. Hiermee verwacht ik mijn kennis en vooral technische vaardigheden te kunnen uitbreiden.

Wat is volgens jou het grootste dilemma in cybersecurity?

Max: Het grootste dilemma in cybersecurity is dat veel mensen nog onvoldoende inzien hoe belangrijk cybersecurity is binnen hun organisatie. Veel bedrijven realiseren zich pas hoe kwetsbaar ze zijn na een cyberincident. Deze reactieve in plaats van proactieve benadering kan ernstige gevolgen hebben. Het is cruciaal om bewustwording te vergroten en het belang van preventieve maatregelen te benadrukken, zodat organisaties beter voorbereid zijn op mogelijke dreigingen.

Jülide: De reikwijdte van cybersecurity wordt onderschat. Cybersecurity omvat niet enkel de techniek maar ook de mensen die met elke vorm van deze techniek te maken hebben. Zo zie ik bijvoorbeeld geregeld dat er in openbare ruimtes wordt gewerkt met sensitieve informatie. Het is, in dit specifieke voorbeeld, eerder uitzondering dan regel dat beeldschermen voor een extern oog worden afgeschermd. 

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd sinds je bij CSC werkt?

Max: Er zijn meerdere belangrijke lessen die ik heb geleerd. Een van de belangrijkste is dat je, vooral als je nieuw bent in een vakgebied, moet leren om vragen te stellen. Dit geldt zowel voor klanten als voor collega’s. Door vragen te stellen, vergaar je meer kennis en inzicht, wat je helpt om je werk beter te doen. Hoe meer ik te weten kom over dit vak, hoe beter ik voorbereid ben op toekomstige opdrachten. Een andere belangrijke les is dat alles wat overbodig is, afleidt. Focus en eenvoud zijn essentieel voor efficiëntie en effectiviteit in cybersecurity.

Jülide: Het duidelijk maken van het belang van cybersecurity bij anderen die minder technisch aangelegd of getraind zijn is vaak lastig. Dit toepassen in mijn nabije omgeving is nog een hele uitdaging.

Welk advies zou je meegeven aan iemand die een start in de cybersecurity wil maken?

Max: Gewoon beginnen! Onderzoek de verschillende mogelijkheden binnen de securitywereld en ontdek waar je interesses liggen. Onderzoek de verschillende gebieden en ontdek wat je het meest aanspreekt. Blijf leren en jezelf voortdurend ontwikkelen, want cybersecurity is een dynamisch en snel veranderend vakgebied.

Jülide: Laat je niet overweldigen! Cybersecurity is erg breed. Ik adviseer je niet te lang stil te staan bij dat brede scala. Kies een onderdeel of een project en begin gewoon!